2013/2014

14.6.2017 13:07

Kvalitní vyučování, spousta výjezdů a úspěch v soutěži Celé Česko sportuje,  aneb školní rok 2013/2014 

Kvalitní vyučování, spousta výjezdů a úspěch v soutěži Celé Česko sportuje,

aneb školní rok 20132/2014

(434 žáků v 18 třídách)

 

„Kdo nedbá, aby byl vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u něho neprobudíš vřelý zájem o učení. Aby totiž toužil po znalostech a proto se roznícenými smysly účastnil vyučování, jiné věci aby odložil a jen tímto se obíral."

                                                            J. A. Komenský: Analytická didaktika.

Hodina matematiky ve III. B končí… Paní učitelka oznamuje, že začíná přestávka. A co žáci? Skupinka čtyř chlapců a dívek, kterým se nepodařilo v hodině vyřešit matematický problém, si sedá uprostřed učebny na bobek a diskutuje o tom, jak by to příště řešili jinak a lépe. Další skupina žáků vymýšlí další možná řešení a zezadu je slyšet hlas chlapce, který ostatní láká: „Já vím, co se budeme nového učit příští týden. Kdo se to chcete naučit, pojďte za mnou!“

Jaký byl?

V tomto školním roce se nám dařilo zvýšit počet takových vyučovacích hodin, kde se žáci skutečně učili, kde nešlo o pouhé předávání informací, ale kde sami aktivně přemýšleli o svých nápadech, kde spolu diskutovali, kde bádali – experimentálně si ověřovali pravdivost svých hypotéz a přicházeli při tom na různá originální řešení, kde své nové poznatky sami dobývali z psaných textů, kde se učili používat účinné čtenářské strategie….  

Tento školní rok byl již čtvrtým rokem realizace  projektu Pomáháme školám k úspěchu, který iniciovala a financuje THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových, v němž jsme jednou ze dvou pilotních škol. Cíl tohoto projektu – aby každý žák školy dosahoval svého osobního maxima a aby se uměl učit – plně koresponduje s vizí školy, takže cesta k naplňování cílů projektu je zároveň cestou ke kvalitní, zdravé a přitažlivé učící se škole, kterou se chceme postupně stát.

V  rámci tohoto projektu jsme v průběhu roku pracovali v souladu s inovovaným Projektem pedagogického rozvoje školy, kde jsme kromě náročných úkolů z oblastí rozvoje školy vytýčených v minulých letech zaměřili naše úsilí na zdokonalování procesů hodnocení žáků (zejména formativního, které pomáhá jak žákům, tak učitelům zdokonalovat další učení). Při výuce, při její přípravě i následné reflexi pomáhaly jednotlivým pedagogům pedagogická konzultantka a tři interní mentorky. V průběhu roku učitelé často využívali i vzájemných náslechů a otevřených hodin, společně se tak učili, jak dále zlepšovat svou práci. Kvalitní individualizaci výuky napomáhala i hojně využívaná spolupráce dvou pedagogů (buď formou párové výuky či asistentské výpomoci). V rámci projektu jsme dále rozvíjeli naši spolupráci s dalšími projektovými školami.

 

Kvalitu našeho vyučování jsme prezentovali kolegům z celého našeho regionu v rámci „minikonference“ Aktivní metody učení, kterou jsme k 10 letům existence Krajského vzdělávacího a informačního centra Nový Jičín spoluorganizovali s touto institucí v naší škole. Více než 100 jejích účastníků mohlo nejdříve na plenárním setkání vyslechnout slova hostů a vystoupení expertů, kteří hovořili jednak o vizích rozvoje školství, jednak o formách účinné podpory učitelům. Nejvíce oceňovanou částí „minikonference“ bylo 14 otevřených hodin v naprosté většině tříd naší školy a jejich následný rozbor a po obědě vzdělávací workshopy. Celá akce měla velmi pozitivní ohlas, ve zpětných vazbách se opakovala ocenění kvalitě práce naší škole.

Naše škola pokračovala v aktivní činnosti i v dalších projektech. V ukončovací fázi projektu Naše cesta k rozvoji gramotnosti (v rámci programu MŠMT EU peníze do škol) jsme se zaměřili na tvorbu digitálních učebních materiálů a realizovali jsme výběrové řízení na potřebné vybavení novou ICT. Od tohoto roku jsme spolupracovali se SŠSaT v Karviné v projektu NatTech Podpora přírodovědnému a technickému vzdělávání v Moravskoslezském kraji. Díky tomuto projektu a zejména díky projektu Přírodní vědy pro každého a bez překážek vycestovali např. naši žáci 2. stupně na mnoho zajímavých, zpravidla dvoudenních exkurzí. Vedle nich jsme i letos realizovali systém výjezdů – žáci všech tříd 2. – 5. ročníku absolvovali školy v přírodě, šesťáci prožili stmelovací kurz, sedmáci lyžařský kurz, osmáci turisticko-mediální kurz v Nízkých Tatrách a deváťáci týdenní turisticko-poznávací výjezd spojený s plavbou po Berounce a návštěvou Prahy. Kromě toho byli deváťáci na počátku školního roku i na třídenním stmelovacím kurzu, který jsme zorganizovali společně s partnerskou školou z Horky nad Moravou, a ke konci roku na vzdělávacím zájezdu do Osvětimi. Prváci zase jezdili v jednom únorovém týdnu lyžovat do Bukovce.

Školní rok 2013/2014 byl naplněný mnoha dalšími (vesměs tradičními) aktivitami: zorganizovali jsme charitativní jarmark, jehož výtěžek byl věnován našemu adoptovanému synu do Ugandy; projekt, v němž deváťáci učili žáky nižších ročníků a spoustu dalších aktivit, úspěšně jsme propojili tradiční projektový den napříč školou s prvním ročníkem akce Českého olympijského výboru Celé Česko sportuje, kde jsme díky vítězství mezi školami střední velikosti z celé České republiky získali šek na koupi sportovního vybavení v hodnotě 30 000,- Kč.  Koncem školního roku jsme zorganizovali již 5. ročník charitativního koncertu Karvinské děti pomáhají a konec roku byl ve znamení přípravy absolventských prací deváťáků a jejich veřejných prezentací a obhajob.

Tento rok patřil mezi úspěšné – jako škola nabízíme svým žákům velmi kvalitní výuku a spoustu podnětných a rozvojových aktivit. 

 

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies