Projekt v třetím roce

30.7.2014 18:36

Projekt Pomáháme školám k úspěchu, v němž je naše škola  školou pilotní (spolu se Základní školou v Praze – Kunraticích) se dostal do třetího roku své realizace. Jak ve školním roce 2012/2013 probíhal?

Celý letošní školní rok jsme zahájili třídenním výjezdem celého pedagogického sboru ve dnech 26. až 28. srpna 2012. V hotelu Jezerka v Seči jsme společně s pedagogy spřátelené ZŠ Praha – Kunratice absolvovali zajímavý program plný sdílení nápadů a zkušeností i pracovních workshopů, které pro sebe připravili učitelé obou zúčastněných škol. Výjezd jsme ukončili přijetím inovovaného projektu pedagogického rozvoje školy, na jehož přípravě jsme pracovali koncem předchozího školního roku.

Realizaci projektu pedagogického rozvoje školy (PPRŠ) jsme v průběhu celého školního roku vyhodnocovali v měsíčních zprávách, které se pak staly podkladem pro vytvoření další inovované verze. Tu jsme začali systematičtěji zpracovávat od dubna 2013 nejdříve v týmech pedagogů napříč školou a posléze v týmech oborových.

Na PPRŠ byly navázány i plány osobního pedagogického rozvoje (POPR), v nichž si již druhým rokem jednotliví pedagogové definovali cíle v oblasti svého profesního rozvoje i podporu, již k jejich splnění potřebují. Plnění cílů pak bylo předmětem (sebe)hodnotících rozhovorů s ředitelem školy na konci školního roku, kde pedagogové i s pomocí svých elektronických portfolií dokladovali, jak se jim jejich cíle (po)dařilo (s)plnit. Zároveň to byl první krok k tvorbě nových POPR, které budou přijaty na počátku roku 2013/2014.

Plnění POPR úzce souviselo s dalším vzděláváním pedagogů, které bylo z velké části umožněno díky finanční podpoře z projektu. Ovšem důležitou součástí pomoci pedagogům byla i podpora pedagogické konzultantky, která byla ve škole dva až tři dny v týdnu k dispozici všem pedagogům školy. V její podpůrné činnosti jí významně napomáhaly dvě interní mentorky, které měly pro tuto činnost vytvořeny podmínky snížením učitelského úvazku. Jedna z nich se specializovala na podporu v oblasti využívání typologie MBTI a učitelského hodnocení, a to zejména prostřednictvím kriteriálního hodnocení žákovských prací, druhá pomáhala integraci žáků s individuáálním vzdělávacím programem a byla rádkyní pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V průběhu školního roku si všechny tři pedagožky poskytující podporu rozdělily nejen oblasti své podpory, ale i jednotlivé pedagogy, kterým podporu poskytovaly. Dále realizovaly otevřené hodiny, pomáhaly učitelům při přípravě a reflexi vyučovacích hodin (př. i při přípravě jejich lektorských aktivit). Pedagogové využívali různé formy podpory i při přípravě a realizaci svých POPRů, pomoc měla podle aktuální poptávky učitelů formu mentoringu i koučinku.

Výraznou pomocí při individualizaci výuky byla i letos spolupráce dvou pedagogů ve výuce. Její rozvoj byl umožněn tím, že ve škole v této roli působilo osm pedagožek. Pět z nich pracovalo zejména na 1. stupni, tři spolupracovaly s učiteli na 2. stupni.  Po celý školní rok byly odlišeny svým zařazením i očekávanou a realizovanou náplní práce párové učitelky a asistentky pedagoga.

Významnou součástí realizace projektu byl i letos systém vzájemných náslechů. Všichni pedagogové se ho účastnili v tzv. sdílecích kolečcích, kdy se v malé (nejčastěji tříčlenné) skupině, jejíž složení si sami určili, postupně střídali v tom, kdo pro ostatní připravil náslechovou hodinu, po níž mu hospitující kolegové poskytli zpětnou vazbu. Každý pedagog (až na naprosté výjimky) školy takto připravil pro své kolegy minimálně dvě náslechové hodiny. Kromě těchto vzájemných náslechů v menších týmech připravili někteří učitelé tzv. otevřené hodiny pro větší počet svých kolegů, v nichž jim prezentovali např. některé inspirující didaktické postupy. Učitelé si častěji poskytovali vzájemně své materiály, některé z nich zveřejnili i na webových stránkách svých tříd.

Po celý rok se scházely oborové týmy, které řešily základní úkol letošního roku: promýšlely vzdělávací cíle jednotlivých hodin i tematických celků a s nimi sladěných důkazů o učení a kritérií pro jejich vyhodnocování. Někteří učitelé promýšleli i to, jak budou tyto skutečnosti komunikovat s rodiči. Učitelé 1. stupně systematicky pracovali s týdenními plány, které byly zveřejňovány na třídních webových stránkách, jež jsou součástí školního webu, druhostupňoví učitelé tam zveřejňovali dlouhodobější plány a zadání některých projektů.

Pokračoval pokrok v oblasti čtenářské a matematické gramotnosti, kde jsme spojili podporu z projektu s aktivitami našeho vlastního projektu Naše cesta k rozvoji gramotnosti. Začala také intenzívnější spolupráce některých učitelů s celostátními expertními týmy, které připravují vývojová kontinua (tzv. mapy učebního pokroku) pro čtenářskou a matematickou gramotnost.

V průběhu roku proběhla dvě setkání týmů naší školy a ZŠ Horka nad Moravou, navíc jedna naše učitelka strávila v Horce celý týden, kdy jednak sbírala inspiraci z jejich Montessori výuky a zároveň pro ně realizovala s jejich žáky otevřené čtenářské dílny. Na konci školního roku se zúčastnili žáci 8. třídy této školy prezentace absolventských prací našich deváťáků, kterou spojili s výletem do Karviné, a zároveň na počátek příštího školního roku pozvali do Horky své vrstevníky z naší školy. V Praze proběhlo i jedno setkání s týmem ZŠ Kunratice, kde nás zejména zaujalo, jak pracují se standardy učitelské práce. V naší škole jsme pak zorganizovali velké sdílecí setkání všech projektových škol, na němž jsme promysleli, jak by mohlo v příštím roce pokračovat předávání zkušeností mezi jejími oborovými učiteli.

Vedení školy se účastnilo dvou jednodenních sdílení vedení všech projektových škol, kde si účastníci předávali své zkušenosti jak z realizace jednotlivých aktivit projektu, tak také z obecných řídících činností, např. postupů hodnocení a odměňování pedagogické práce. (Ředitel školy se samozřejmě jako člen expertní rady projektu podílel na všech dalších jejích činnostech.) Další sdílení týmů projektových škol se týkalo práce s profesním standardem (rámcem) učitelské práce. Ve škole proběhly i letos reflexivní rozhovory vedením projektu s 10 pedagogy a s vedením školy o práci školy v projektu. Proběhlo rovněž videonatáčení čtyř hodin pro potřeby projektové videoučebnice.

Projektová podpora směřuje i do dalších součástí činnosti školy, důležitá je rovněž její finanční složka, díky níž jsme mohli kompenzovat výpadek státních finančních prostředků na učebnice, pomůcky či další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Projekt spolu s dalšími našimi aktivitami začíná přinášet viditelné zlepšení kvality naší výchovně vzdělávací práce, což mj. ocenila i komplexní inspekce zpočátku tohoto školního roku, která dopadla výtečně a v níž byla označena naše podpora žákům naší školy jako příkladná.

 

 

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies