Naučme děti nalézat svůj optimální učební styl

23.7.2011 22:10

V projektu Pomáháme školám k úspěchu se postupně školíme tak, abychom mohli zdokonalit kvalitu naší výuky. Prvním takovým kurzem jsme prošli dvakrát po dvou dnech s lektorkami Šárkou Mikovou a Jiřinou Stang (27. a 28. září 2010 a 17. a 18. března 2011), které nás seznamovali s typologií MBTI, a pak jsme společně promýšleli, jak ji co nejlépe využít v naší praxi.

Znáte to: Petrovi vyhovuje, když pracuje sám, Pavlovi zase, když může své nápady hned probírat s ostatními. Jitka ráda dělá praktické pokusy, Eva raději popouští uzdu své fantazii. Eda potřebuje přesné instrukce k tomu, co má dělat. Vláďa zase naopak ocení obecnější zadání a volnost při jeho plnění.... Jsme různí, jsme jiní. A je to tak dobře!

V pochopení těchto rozdílů mezi lidmi nám hodně pomohlo MBTI. MBTI je typologie, která umožňuje zařadit každého člověka na základě určení jeho temperamentových preferencí k 16 základním typům. Jde o to, zda jste spíše extrovertní či introvertní, jakému způsobu přijímání informací (smysly, či intuice) a rozhodování (myšlení, či cítění) dáváte přednost a zda raději věci uzavíráte a strukturujete (usuzování), nebo je necháváte otevřené (vnímání).

Díky našim seminářům jsme lépe porozuměli sami sobě a zároveň si potvrdili, že tak, jak jsou rozdílní naši žáci, jsme rozdílní i my - jejich učitelé. Tyto rozdíly mají velký vliv na komunikaci mezi lidmi a spolupráci v týmu, a hlavně na náš učitelský vyučovací styl a samozřejmě rovněž na učební styl našich žáků.

Co s tím v naší výuce?

I na tuto otázku jsme dostali odpověď. Ne, nechceme diagnostikovat typ všech našich žáků. To bychom ani v tak velkém počtu nebyli schopni a riziko nějakého (navíc předčasného) škatulkování je veliké. Mnohem lépe však začínáme rozumět projevům některých dětí, které nás překvapovaly, které nám připadaly nezvyklé. A hlavně jsme pochopili, že každému dítěti vyhovuje jiný styl učení, jiné zadání, jiný postup. Co s tím? Mnohem více se nyní pokoušíme dávat dětem různé typy úkolů a různá zadání, aby měli větší šanci na úspěch a aby si v nich zároveň vyzkoušely různé učební styly. A ještě lépe: Dáváme dětem volbu, v níž se každé z nich rozhoduje, jakým způsobem chce dojít ke společným učebním cílům. A protože pak spolu jejich zkušenosti reflektujeme, vedeme je postupně ke zkoumání, který učební styl vyhovuje právě jim osobně.

V našem úsilí nám pomáhá i publikace obou lektorek Typologie osobností u dětí s podtitulem Využití ve výchově a vzdělávání. Díky projektu ji má k dispozici každý náš pedagog.

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies