Žákovský parlament

Celodenní zasedání parlamentu 6. 1. 2012

9.1.2012 17:10

V pátek 6. 1. 2012 proběhlo od 8:55 do 12:35 parlamentní zasedání na ZŠ Mendelova v Karviné – Hranicích. Jednání se zúčastnili: do parlamentu zvolení starostové tříd  3. až 9. ročníku a jejich zástupci z 2. stupně (celkem 21 žáků, omluven byl Lukáš Piechowicz ze7.B) a Mgr. Pavel Wojnar (zástupce ředitele pro věci pedagogické), Petra Dvorská (párová učitelka a vychovatelka školy, dospělý garant ŽP), Mgr. Joanna Fursová (psycholožky školy).

Zasedání probíhalo nejprve společně. Dohodli jsme pravidla pro jednání ŽP, stanovili si časový harmonogram dne. Následně pracovali členové parlamentu v malých expertních týmech, které připravily podklady a základní návrhy pro další společné jednání a hlasování. Další jednání parlamentu probíhalo ve dvou skupinách vedených Petrou Dvorskou a školní psycholožkou. V této části se projednávaly návrhy týkající se oceňování výjimečných činů a záležitosti týkající se podpory žákům ze strany školní psycholožky. V závěrečné třetí hlasovací části jsme jednali společně. Hlavní rozpravu během zasedání parlamentu moderoval a schvalovací hlasování vedl Pavel Wojnar. Schváleny byly pouze ty návrhy parlamentu, které získaly nadpoloviční podporu přítomných členů žákovského parlamentu..

Co žákovský parlament 6. 1. 2012 projednal, navrhl či schválil?

1) Pomáháme Danielovi z Ugandy. Projednání návrhů, jak naložit s finančním výtěžkem z prosincového charitativního jarmarku:

Na společném školním jarmarku jsme 6. 12. 2011 získali celkem 16 249 Kč. Dostali jsme dopis od našeho adoptovaného Daniela z Ugandy s přáním do nového roku. Moc nám všem děkuje, že mu pomáháme…

Parlament souhlasil, že také v roce 2012 podpoříme 7000 Kč Daniela, aby mohl chodit v Ugandě do školy a měl zabezpečenu základní zdravotní péči.

Členové parlamentu v rozpravě navrhovali poslat Danielovi jako dárky: tašku přes rameno, pláštěnku, plyšáka, kondomy, slovník A – Č, školní potřeby, mobil, hodinky, kolo, oblečení, knížku o naší zemi (s anglickou částí), kolečkové brusle, stolní hry v angličtině (např. pexeso), zájezd do ČR (budeme šetřit), vykopáni studny, koloběžku, koupit krávu přes nadaci, zeptat se ho, co si vlastně přeje...

Parlament hlasováním schválil, že pošleme Danielovi balíček v hodnotě asi 1000 Kč s česko-anglickým dopisem. Balík bude obsahovat moderní kvalitní tašku přes rameno (do školy), pláštěnku, polštářového plyšáka, kondomy, pexeso, česko-anglicky slovník či knihu. Garantem sepsání dopisu, zakoupení dárků a odeslání balíku do konce ledna 2012 Danielovi do Ugandy je místostarostka 8.B Veronika Ćmoková.

Členové parlamentu navrhovali, aby zbylých zhruba 8000 Kč z jarmarku bylo využito následovně: zrcadla na záchody, školní rozhlas (písničky o přestávkách), nové učebnice, automat na kávu-čokoládu, pítko do prostoru šaten, CD přehrávače do tříd, kvalitní ozvučení interaktivních tabulí ve třídách (nebo aspoň doplnit nové reproduktory k PC), malé branky na miniházenou, další vybavení do dílen, videoprojekce u bufetu, přidat stoly do školní jídelny, opravit sedačky u bufetu, do jídelny na každý stůl pepř, sůl a maggi, nové florbalky a výstroje na florbal do tělocviku, automat na mléčné výrobky...

Členové parlamentu po bouřlivé rozpravě souhlasili s tajným hlasováním o vybraných návrzích. Parlament většinou hlasů schválil zakoupit malý automat na čokoládu (zjištěná orientační cena na internetu asi 4000 Kč), který by měl být umístěn ve školním bufetu. Parlament schválil zakoupení zrcadel na záchody (především dívčí) na všech školních pavilonech, případně do šaten tělocvičen. (Zjištěná orientační cena za zrcadlo 40 x 60 cm na internetu je asi 300 Kč. Doporučený počet zakoupených zrcadel -minimálně 7.) Garantem projednání navrhovaných věcí k zakoupení s ředitelem a ekonomkou školy v měsíci lednu 2012 jsou starosta a místostarostka z 8.B Radek Jung a Veronika Ćmoková.

2) Vyhodnocení akce „Daruješ knihu školní knihovně?“ V listopadu a prosinci 2011 vyzval parlament k nošení knih do nové Žákovské parlamentní knihovny. Každá kniha musela obsahovat vyplněnou vizitku, kdo knihu doporučuje přečíst, komu a proč…

Žákovský parlament vzal na vědomí informaci expertní skupiny parlamentu, která oznámila následující:

Celkem žáci do 20. 12. 2011 donesli 237 knih s vizitkami, které jsou umístěny v policích v mediální učebně. Zapojilo se 8 tříd. Žáci 8.B přinesli 108 knih, nezapojil se pouze jeden žák. Žáci 8.A byli druzí s počtem knih 55, nezapojili se 3 žáci třídy. 3. místo obsadila 4.B, ze které 6 žáků přineslo 48 knih s vizitkami!

Garantem doplnění seznamu všech darovaných knih na webových stránkách žákovského parlamentu v průběhu ledna 2012 je starosta z 9.A Dominik Byrtus.

Parlament navrhl a hlasováním schválil ocenit první dvě třídy – tedy 8.B a 8.A! Parlament souhlasil, aby si o „způsobu odměny“ rozhodli samotní žáci dvou vítězných tříd ve spolupráci s třídními učiteli a ředitelem školy. Ředitel školy souhlasil, aby cenou pro vítězné třídy byla dotace 1000 Kč pro 8.B a 500 Kč pro 8.A. Třídy si mohou navrhnout po dohodě s třídními učitelkami třídní akci na školní den do 30. 6. 2012, kde peníze využijí.

Garantem projednání odměn (na co bude částka 1000 resp. 500 Kč sloužit a jak a kdy bude využita) s ředitelem školy a s třídními učitelkami a využití odměn do 30. 6. 2012 jsou starosta 8.B Radek Jung a starostka 8.A Valerie Ježková.

Parlament dále souhlasil, aby Žákovská parlamentní knihovna byla přístupná všem žákům školy. Parlament navrhuje, aby v mediální učebně realizovali některé své hodiny vyučující češtiny v rámci dílen čtení (minimálně jednu v 3. – 9. ročníku do 30. 6. 2012), aby se všichni žáci mohli seznámit s knihami v této školní knihovničce. Zájemci do ní mohou nadále nosit knihy opatřené vizitkami (jsou ke stažení na webu školy)! Knihy bude možno zapůjčit k domácímu přečtení po dohodě s vyučujícími češtiny. Parlament konstatuje, že úroveň vyplnění vizitek knih je velmi rozdílná (např. 3 věty „Co se mi na knize nejvíce líbilo?“ si někteří žáci hodně zjednodušili odpověďmi typu „Hezký obal.“ apod.). Také rozborem do knih žáky vložených vizitek by se mohli žáci se svými učiteli češtiny během práce s knihami Žákovské knihovny zabývat…

3) Velké školní akce plánované na 2. pololetí 2011/2012:

Parlament si připomenul, které velké akce se na ZŠ Mendelova budou v nejbližších měsících konat. Kromě tradičních akcí jako jsou slet čarodějek, deváťáci učí na 1. stupni apod. parlament navrhuje zorganizovat následující akce: bruslení na zimním stadionu i pro 2. stupeň (včetně možnosti nějakých hravých soutěží na ledě), spaní ve škole (odsouhlasil pouze 2.stupeň), soutěž ve školní kuchyňce „Žáci vaří“, pěvecká karaoke soutěž, counter strike turnaj na počítačích.

O organizaci těchto akcí se ve 2. pololetí pokusí starostové a místostarostové z 8. a 9. tříd (Valerie Ježková, Karin Adamcová, Radek Jung a Veronika Ćmoková, Dominik Byrtus, Daniel Psota a Adrian Vagunda).

Parlament projednal konání největší akce školního roku Akademie školy ke 45. výročí (ve středu 4. 4. 2012 v MěDK Karviná). Parlament vzal na vědomí, že na akademii vystoupí většina žáků naší školy. Své asi šestiminutové taneční vystoupení přijede prezentovat také asi 15 žáků z 2. – 9. třídy z partnerské ZŠ Hurbanova v Martinu. Parlament se zajímal o to, kdo bude akademii moderovat. Odpovědí bylo, že garantem přípravy moderátorů akademie je Mgr. Pavel Wojnar a vhodné kandidáty je možné mu navrhovat.

Parlament si vyslechl a projednal návrh zástupce ředitele Pavla Wojnara na téma pro letošní „Den napříč školou“. Žákovský parlament odhlasoval, že souhlasí s organizací Dne napříč školou se starými lidmi. Cílem bude podpořit lepší spolupráci a komunikaci nejen mezi žáky z různých tříd ale také spolupráci a podporu tolerance a lepší komunikace s lidmi nejstarší generace. Podtitulem letošního Dne napříč 2012 by mohlo být „i my budeme jednou staří“! Hosty v namíchaných skupinách by měli být lidé z nejstarší generace. Žáci o nich budou zjišťovat (připraví prezentaci), do jaké školy chodili kdysi oni (co v nich bylo jinak a co stejně), čím se v životě živili, kde např. cestovali, jaké mají záliby apod. Problémem může být přivést do školy v jeden den např. 25 lidí nejstarší generace do všech skupin. Zkusíme proto oslovit blízké domovy důchodců a domluvit s nimi vhodné účastníky…  Členové parlamentu souhlasili, že setkání se starými lidmi by mohlo být oboustranně zajímavé a přínosné (budou mít hezkou náplň jednoho dne, když si budou moci prohlédnout dnešní školu, pochlubit se, co umí, bude jim věnována pozornost…) Naše hosty bychom mohli pozvat také na školní akademii, případně je může skupina žáků navštívit někdy v domově důchodců…

Garantem organizace Dne napříč školou 2012 aneb I my budeme jednou staří je Pavel Wojnar, který požádá o podporu a spolupráci na realizaci dne všechny pedagogy školy do konce ledna 2012.

4) Charitativní akademie Karvinské děti pomáhají (1. 6. 2012): Vyhodnocení loňské akce, návrh letošní:

Společně s dalšími karvinskými školami jsme loni 30. 5. 2011 zorganizovali akademii, jejíž výtěžek pomohl vybraným handicapovaným karvinským dětem Petrovi a Elince…

Žákovský parlament odhlasoval, že souhlasí s oslovením všech škol v České republice, aby se přidaly a zkusily najít a podpořit u příležitosti letošního Dne dětí někoho ze svého blízkého okolí. „Děti pomáhají dětem“ by se mohla stát celostátní akcí. Spolupráce a podpora (nejen pro karvinskou akci, ale i dalším zájemcům z jiných měst) je předjednána s Občanským sdružením Život dětem.

Žákovský parlament navrhuje využít k propagaci akce nejen dopisy s plakáty do škol, televizní zpravodajství ale také např. facebook, you tube apod.

Garantem oslovení škol v republice v lednu a v únoru 2012 za účelem propagace akce „Děti pomáhají dětem“ i v jiných městech je Pavel Wojnar.

5) Projednání a schválení pravidel pro otevírání tělocvičen o velkých přestávkách:

Žákovský parlament podporuje otevření tělocvičen o velkých přestávkách, projednal a schválil předložené návrhy pro otevírání tělocvičen o velkých přestávkách. Parlament vzal na vědomí, že pravidla se dají v budoucnosti upravovat.

Pravidla pro novou tělocvičnu o velké přestávce

  • řídíme se pokyny učitele(ky), který(á) má v tělocvičně dozor
  • tělocvična slouží výhradně k tancování na ploše tělocvičny
  • kdo nechce tančit, do tělocvičny nevstupuje
  • tancování zajišťují (CD, předtancování) týmy děvčat (klidně i chlapců) – mají vystavené reklamní plakátky kdo, který den, jaký tanec vede…
  • do tělocvičny nenosíme jídlo a nechodíme v ní na záchody (tzn. je povolen pohyb jen na ploše, ne u šaten a na WC!)
  • v nové tělocvičně na ochozu je možné hrát stolní fotbal dle rozpisu tříd, aby se všichni zájemci mohli vystřídat (výměny po dohodě tříd možné)

Otevírání nové TV: Pavla Kucharczyková, případně zástup

Pravidla pro starou tělocvičnu o velké přestávce

  • řídíme se pokyny učitele(ky), který(á) má v tělocvičně dozor
  • v tělocvičně se pohybujeme tak, abychom nikoho nezranili, nesrazili
  • vlastní míče, pomůcky nosíme do tělocvičny jen se souhlasem dozoru
  • do tělocvičny nenosíme jídlo
  • nelezeme na nářadí (žebřiny, šplhadla, žebřík, kryty radiátorů…)
  • navzájem si půjčujeme míče, nepřetahujeme se o ně, neděláme si naschvály

Dohodnuté otevření staré TV pro 1. stupeň: ÚT –  Ćmoková, ČT -  Hanusková

6) Webová prezentace žákovského parlamentu (vyhodnocení funkčnosti a obsahu žákovského webu):

Členové žákovského parlamentu navrhují doplnit vizitky zástupců starostů (dobrovolně), změnit fotku parlamentu v úvodu za aktuální a doplnit kontakty na starosty (skype, mobil, email, atd.).

Garantem úprav a doplnění webových stránek žákovského parlamentu v průběhu ledna 2012 je starosta z 9.A Dominik Byrtus.

7) Oceňování výjimečných skutků i maličkostí na ZŠ Mendelova:

Žákovský parlament si chce více všímat dění ve svém okolí. Budeme více oceňovat lidi (činy), kteří si zaslouží naši pozornost. Jejich seznam budeme zveřejňovat na webových stránkách školy (dosud jsme od září zveřejnili jen dva inspirativní činy žáků). Parlament schválil, že na konci roku by měl být vybrán a oceněn nejinspirativnější čin Mendelky. Parlament projednal aktuální návrhy na ocenění.

Žákovský parlament navrhl zveřejnit ocenění pro:

- vedoucí školního bufetu za milé vystupování během prodávání a za úžasné bagety

- E. Pejchlovou a P. Dibalu ze 4.B za odevzdání nalezené peněženky

- B. Kubaczkovou z 9.B za pravidelné pomáhání s učivem spolužákům třídy

- S. Zámečníkovou z 8.B za zodpovědný přístup k zamykání třídy při neustálých přesunech třídy

- K. Goetzovou z 5.A za pomoc spolužákům v AJ

- N. Cartelli a K. Zelinovou ze 4.B za pomoc spolužákům při soutěži v darování knih škole

- N. Ferfeckou z 8.A za pravidelnou pomoc všem spolužákům, kteří ji požádají

- Paní učitelku L. Šubovou za trpělivý a vstřícný přístup k řešení neustálých problému ve své třídě

- D. Lokaje z 9.A za natočení videoreportáže ze soutěže ve skoku vysokém

- Paní učitelku Anetu Klimszovou za vzorné dozírání ve školní jídelně

Garantem předložení jasných pravidel pro oceňování parlamentem je do únoru 2012 Petra Dvorská.

8) Školní jídelna. (Zlepšilo se chování žáků po předchozí kritice kuchařek? Co navrhujeme změnit?):

Petra Dvorská parlament informovala, že kuchařky zaznamenaly zlepšené chování žáků v jídelně. Žákovský parlament diskutoval o návrhu umožnit žákům používat maggi (ne klasik). Přítomné žáky zajímalo, jestli by šlo přidat stoly pro strávníky, případně změnit rozestavení stolů (jsou blízko). Členové parlamentu upozornili, že se jim nelíbí chování některých žáků v šatnové části ŠJ (přesouvání odložených věcí apod.).

Garantem projednání případných změn s kuchařkami či dozorem ve školní jídelně je do konce ledna 2012 Petra Dvorská.

9) Role školní psycholožky na škole, jakou podporu bychom potřebovali:

Členové žákovského parlamentu informovali školní psycholožku o věcech, které je aktuálně ve škole trápí a prodiskutovali s psycholožkou o jakou její podporu žáci školy stojí…

Parlament schválil novou schránku důvěry (u které budou viset jasná pravidla pro její užívání) a internetové poradenství žákům od školní psycholožky.

Parlament navrhl dát schránku důvěry s pravidly na viditelné místo (zvýraznit ji, barevně ji označit). U podepsaných dotazů mohou být problémy řešeny osobně, pokud dotazy nebudou podepsány, budou odpovědi zveřejňovány anonymně na webu školy (na blogu školní psycholožky). Parlament projevil zájem také o přímé elektronické poradenství psycholožky z e-mailu na e-mail. Parlament doporučil rozvěšení plakátků o nových možnostech podpory žákům od psycholožky ve třídách i po škole.

Garantem realizace schránky i internetového poradenství od 2. pololetí a zveřejnění přesných informací a pravidel (aby všichni žáci rozuměli, jaké možnosti mají) je školní psycholožka Mgr. Joanna Fursová.

6. 1. 2012 zapsal předseda žákovského parlamentu Adrian Vagunda z 9.A a Mgr. Pavel Wojnar (moderátor zasedání parlamentu)

Soubory ke stažení

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies