Služby školní psycholožky

23.10.2020 16:57 / Barbora Knápková

Současná doba na nás klade velké nároky. V posledních měsících jsme se museli vyrovnat s mnoha změnami. Většina z nás si zvyká na jiný způsob, jakým pracovat, učit se, nebo trávit svůj volný čas (např. přerušení kroužků). Pro někoho to znamená výzvu, jinému naopak změny přináší nejistotu, obavy nebo nespokojenost.  

Podíváme-li se na to z té dobré stránky, máme například možnost více porozumět počítačové technice. O ohni se říká, že je dobrý sluha, ale špatný pán. A s technikou je to podobně. Často se setkávám u dětí s obtížemi způsobenými nevhodným používáním médií jako je vystavování se drastickým obsahům filmů a her, nebo nesprávný postoj k sociálním sítím. Děti přicházejí s nočními můrami, závislostmi, ale i s nepříjemnými zkušenostmi vzniklými z komunikace na sociálních sítích. Tyto problémy se samozřejmě nevyhýbají ani dospělým a mohou být umocněny i pocitem osamělosti, kdy média používáme nadměrně k zábavě a jako nahrazení živého kontaktu. Myslím si, že nyní máme možnost učit se dát technologiím a virtuální realitě to správné místo v našich životech. Je jen na nás, zda se jimi necháme ovládat, nebo je budeme účelně využívat.

S distanční výukou přichází výzvy jako naučit se plánovat si čas a zvládnout splnit své povinnosti. Najednou nemáme pevný rozvrh, chybí každodenní osobní kontakt s učiteli a spolužáky, pravidelný režim. Alespoň podle rozhovorů s několika žáky naší školy to vypadá, že zpočátku se jim líbilo množství volného času a byli rádi že nemusí do školy. Také hodně odkládali plnění úkolů až na posledních chvíli. Ale s postupem času přišli na to, že dobře odvedená práce přináší také dobrý pocit. Naučili se sledovat požadavky jednotlivých učitelů, plánovat a hledat cesty, jak si navzájem pomoci. Velké ocenění patří těm z vás, kdo pomáháte spolužákům, kteří si s něčím neví rady. V online komunikaci je obecně snazší někoho "odpálkovat", protože prostě nevidíme, jak to, co jsme napsali, zapůsobilo na jeho pocity. Tak si prosím nezapomeňme pomáhat. Znáte to, "karma je zdarma".

Samozřejmě vše závisí na věku - jiná je distanční výuka pro mladší a jiná pro starší žáky. Zatímco starší mohou více samostatně zlepšovat své schopnosti, ti menší jsou závislí na pomoci rodičů. Víme, že mnohé rodiny to mají velmi náročné. Proto moc děkujeme rodičům, sourozencům a dalším za trpělivost a velkou snahu vše zvládnout. 

Někteří z nás se mohou cítit v současnosti velmi osamělí. Když je člověk sám, má víc času přemýšlet. To je sice fajn, ale nemělo by to skončit úzkostí, nebo depresí. V zákoutích naší duše se mohou skrývat trápení, na která v běžném každodenním životě nebyl čas, ale teď se dostaly na povrch. Je dobré je neschovávat, ale pohovořit si o nich s někým, komu důvěřujeme. Jak se říká: "sdělená starost je poloviční starost". 

Pokud byste cítili, že by pro vás byla užitečná konzultace se mnou, velmi ráda se s vámi spojím. 

V současnosti je možné komunikovat prostřednictvím emailu (můžete popsat své obtíže a já vám písemně odpovím), telefonicky (hovor hradí škola), přes Skype či Messenger. Osobní setkání je možné domluvit individuálně vždy podle aktuální situace. Nabídka platí pro žáky i rodiče, případně další rodinné příslušníky.

Pro žáky druhého stupně po prázdninách chystáme dobrovolná online setkání na různá psychologická témata.

 

Osobně mám vždycky radost, když se náhodou potkáme s našimi žáky či rodiči na ulici. Třeba se na sebe jen usmějeme, ale i to může znamenat v dnešní době mnoho. Znamená to, že na to všechno nejsme sami.

Přeji vám krásné dny, klid v duši a úsměv na tváři,

Mgr. Barbora Knápková, školní psycholožka.

barbora.knapkova@mendelova.cz, 731 692 461